دوره 7، شماره 3 - ( 9-1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 34-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

I S, A B, M R, A M. Mediatory role of perceived parenting style in relationship between motivational structure and personality traits of adolescents. jms. 2019; 7 (3) :34-44
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-665-fa.html
سیدمحرمی ایمان، براتیان امین، رضایی مرضیه، مشهدی علی. نقش میانجیِ ادراک از سبک فرزندپروری در رابطه بین ساختار انگیزشی و ویژگی های شخصیتی نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 7 (3) :34-44

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-665-fa.html


1- گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (695 مشاهده)
زمینه و هدف: ویژگی­ های شخصیت و ساختار انگیزشی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تصمیم­ گیری­ های دوران نوجوانی است. در این میان برداشتی که نوجوان از سبک فرزند پروری والدینش دارد در جهت­ گیری­ های وی نقش بسزایی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ادراک از سبک فرزندپروری در رابطه بین ساختار انگیزشی وویژگی­ های شخصیتی انجام پذیرفت.
روش ها: جامعه پژوهش کلیه دانش ­آموزان دبیرستان­ های دخترانه و پسرانه متوسطه اول ناحیه یک شهر مشهد در سال 98-1397 بود. 460 دانش­ آموز دختر و پسر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه ساختار انگیزشی، ویژگی­ های شخصیت و ادراک از سبک فرزند پروری پاسخ دادند. تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم ­افزارهای  SPSSنسخه 25و AMOS نسخه 24 و با استفاده از روش آماری مدل­ یابی معادلات ساختاری انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سنی شرکت­ کنندگان 0/99±13/74 سال بود. بین عوامل شخصیت به جز عامل روان­ رنجورخویی با انگیزش انطباقی رابطه مثبت و معناداری بدست آمد. رابطه روان­رنجورخویی با انگیزش انطباقی معکوس و معنادار بود (0/01P ،0/12- r=). ادراک از سبک فرزند پروری رابطه بین ویژگی ­های شخصیت و ساختار انگیزشی را میانجی­گری می­کند. 12% از تغییرات انگیزش انطباقی متأثر از ویژگی‌های شخصیتی و فرزند پروری ادراک شده است.
نتیجه­ گیری: نوجوانانی که با برخورداری از برخی ویژگی ­های شخصیتی ادراک مثبتی از محیط خانوادگی و سبک فرزند پروری والدین خود دارند، امید بیشتری برای دستیابی به اهداف و پیگیری آن داشته و احتمالا اهداف صحیح و واقع ­بینان ه­ای انتخاب می‌نمایند و ساختار انگیزشی انطباقی بیشتری دارند.
متن کامل [PDF 352 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار: 1398/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


All articles are available under the Creative Commons by Non Commercial License; additional terms may apply| مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

Designed & Developed by : Yektaweb