دوره 7، شماره 4 - ( 12-1398 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M H, P A, H S, N M, SH B A. Maternal parenting styles and its relationship with emotional-behavioral problems in children with autism spectrum disorder referred to the autism center of Tabriz university of medical sciences. Journal title 2020; 7 (4) :11-22
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-732-fa.html
حسین زاده مینا، عباسی پریسا، شاهرخی حسن، مهدوی نادر، برزنجه عطری شیرین. شیوه های فرزند پروری مادران و ارتباط آن با مشکلات هیجانی- رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز. عنوان نشریه. 1398; 7 (4) :11-22

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-732-fa.html


1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (5386 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع اختلالات طیف اوتیسم در ایران در حال افزایش بوده و مادران این کودکان با چالش­ های بسیاری مواجه می­ باشند. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مشکلات هیجانی-رفتاری در کودکان، سبک فرزندپروری والدین خصوصا مادر می­ باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط شیوه­ های فرزند پروری مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با مشکلات هیجانی رفتاری این کودکان می­ باشد.
روش­ ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1397 بر روی 146 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (4 تا 13 ساله) مراجعه­ کننده به مراکز اوتیسم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. روش نمونه­ گیری به روش در دسترس بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد شیوه های فرزند پروری بامریند و پرسشنامه مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان  (Child Behavior Checklist) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 21 و با روش ­های فروانی، درصد و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته ­ها نشان داد که شیوه غالب فرزندپروری مادران مقتدرانه است. همچنین، همه کودکان دارای مشکلات هیجانی رفتاری هستند، اما 63 % کودکان در محدوده غیر­بالینی و 37 % کودکان در محدوده بالینی قرار دارند. فقط شیوه فرزند پروری مقتدرانه با خرده مقیاس­ های اضطراب، مشکلات جسمانی و رفتار پرخاشگری ارتباط آماری معنی­ دار داشت(p<0/05).
نتیجه­ گیری: با توجه به میزان بالای مشکلات هیجانی رفتاری و ارتباط بین برخی خرده مقیاس­ های آن با شیوه­ های فرزندپروری، لازم است در خصوص ماهیت و ویژگی­ های اختلالات طیف اوتیسم به مادران آن­ها آموزش کافی داده شود تا اطلاعات و ادراک آنان از رفتارهای مشکل ساز فرزندشان افزایش یابد و با شناخت و آگاهی بیشتری با فرزندشان برخورد کنند. در این راستا برگزاری برنامه­ های آموزشی مدون والدمحور و خانواده محور برای این گروه از مادران پیشنهاد می گردد.
متن کامل [PDF 288 kb]   (3979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/9 | پذیرش: 1398/12/22 | انتشار: 1399/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb