دوره 8، شماره 2 - ( 9-1399 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 14-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

T A, H K M, H R, M F, M S. Evaluating the Effect of Education based on the Health Belief Model in taking the preventive behaviors for breast cancer among female health workers. jms. 2020; 8 (2) :14-22
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-788-fa.html
انصاری فر طاهره، کریمی مونقی حسین، رنجبر حسین، فرزادمهر محمدرضا، صادقی مصطفی. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان در بین بهورزان زن. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1399; 8 (2) :14-22

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-788-fa.html


1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4- مرکز آموزش بهورزی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
5- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (515 مشاهده)
زمینه و هدف: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان سراسر جهان است. تشخیص زودرس این سرطان نقش به سزایی در درمان آن دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده سرطان پستان در بهورزان زن شهرستان تربت حیدریه انجام شد.
روش­ ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل بود، که در سال 1398 بر روی 70 نفر از بهورزان زن  شاغل در خانه های بهداشت انجام شد. داده ها به وسیله پرسشنامه ای روا و پایا، قبل و پس از مداخله، از هردو گروه مداخله وکنترل جمع آوری و بوسیله مداخله های آماری کای اسکوئر، من ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین سن افراد در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 8/43±42/77و 21/8 ±40/09سال بود. بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری نشان داد (0/001>P). در حالی که این میانگین برای خودکار آمدی درک شده ماموگرافی معنی دار نبود.
نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی موجب ارتقاء ادارکات مشارکت کنندگان گردید. لذا استفاده از این مدل آموزشی در سایر برنامه‌های آموزشی و پیشگیری پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 232 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1399/5/5 | انتشار: 1399/9/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


All articles are available under the Creative Commons by Non Commercial License; additional terms may apply| مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

Designed & Developed by : Yektaweb