دوره 9، شماره 2 - ( 7-1400 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 61-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M Z, mirzaee Z, zendetalab H R, behnam voshani H R. The effectiveness of education based on the Pender model on the dimensions of quality of school life of high school students. jms. 2021; 9 (2) :61-72
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-949-fa.html
زارع مسعود، میرزائی زهرا، زنده طلب حمید رضا، بهنام وشانی حمید رضا. اثربخشی آموزش بر اساس مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1400; 9 (2) :61-72

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-949-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2- دانشکده پرستاری و مامائی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد ،ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (154 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی دانش آموزان حاصل مشارکت و درگیر شدن او در فعالیت‌های روزانه خود در مدرسه می باشد، و بیانگر سطح رضایت آن ها است. از این رو اجرای مداخلاتی جهت ارتقا کیفیت زندگی آنها حائز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی تصادفی بر روی 62 دانش آموز دختر دو مدرسه (تهذیب و شهرستانی) شهر مشهد در سال 1399 انجام شد. دانش آموزان در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه ای طی یک ماه برنامه آموزشی ارائه شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه های دموگرافیک و کیفیت زندگی مدرسه اندرسون قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله استفاده گردید. سپس داده ها مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج  میان میانگین و انحراف معیار تمامی ابعاد کیفیت زندگی دانش‌آموزان قبل از مداخله در گروه مداخله با کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p)، اما بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>p). تنها در بعد عواطف منفی کیفیت زندگی دانش‌آموزان بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله در گروه مداخله با کنترل  تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از بهبود ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش‌آموزان با استفاده از مدل پندر می‌باشد، که استفاده از این مدل آموزشی جهت ارائه آموزش ها در مدارس توصیه شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb