P A, H E, H N A, M A B, H R. The satisfaction of hospitalized patients with the quality of nursing care in the internal departments of medical education centers of Tabriz University of Medical Sciences. jmsthums 2022; 10 (2) :54-62
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-1101-fa.html
آقایی پریسا، ابراهیمی حسین، نامدار ارشتناب حسین، ارشدی بستان آباد محمد، رنجبر حسین. رضایت بیماران بستری از کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1401; 10 (2) :54-62
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1101-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشگاه علوم پرشکی تربت حیدریه
چکیده: (1991 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه سیستم های مراقبت سلامتی متمرکز بر بیمار است. میزان رضایت بیمار از کیفیت پرستاری دریافت شـده یکی از مولفه های اصـلی مدیریت کیفیت در سـیسـتم بیمارسـتانی می باشـد. این مطالعه با هدف تعیین رضــایت بیماران بســتری از کیفیت مراقبت های پرســتاری در بخش های داخلی مراکز آموزشــی درمانی وابســته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید.
روش ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی مقطعی است که با مشارکت 197 بیمار واجد شرایط در سال 1397 در هفده بخش داخلی بیمارسـتان های وابسـته به دانشـگاه علوم پزشـکی تبریز انجام شـد. نمونه گیری بیماران به روش تصادفی نسبتی انجام گردید. داده ها با استفاده از ابزارهای استاندارد جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با نرم افزار spss نسخه 13 و آمار توصیفی و استننباطی انجام شد.
نتایج: میانگین کل ر ضایت بیماران 76/21 ±31/187 از دامنه نمره قابل کسب (287-41) و بیشترین میانگین نمره رضایت مربوط به برخورد محترمانه پرستار با بیمار و کمترین نمره مربوط به تضاد حرف پزشکان با پرستاران بود.
نتیجه گیری: در این مطالعه رضایتمندی بیماران از مراقبت پرستاری در حد متوسط بود. کمترین نمره مربوط به تضاد حرف پزشکان با پرستاران بود که با برنامه ریزی مدیران پرستاری و پزشکان میتوان گامی در جهت ارتقاء کیفیت ارائه مراقبتهای پرستاری و رضایتمندی بیماران برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/29 | پذیرش: 1401/6/27 | انتشار: 1401/7/18