A Z, H H, B J, S F, A F, H Z, et al . The Effect of educational based on Family-centered Empowerment Model on Oral Health Literacy in mothers of primary school children. jmsthums 2023; 10 (4) :1-11
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-1127-fa.html
زارع افسانه، حسینی حمیده، جعفری بهناز، فریاد سیاوش، فریاد اشکان، زنده طلب حمیدرضا، و همکاران.. بررسی تاثیرآموزش مبتنی برالگوی توانمند سازی خانواده محور بر سواد سلامت دهان مادران کودکـان دبستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1401; 10 (4) :1-11
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1127-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2- دانشگاه ﻋﻠﻮم پزشکی ﺑﯿﺮﺟﻨﺪ
3- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده: (1937 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماریهای پریودنتال و پوسیدگی دندانی از علل شایع از دست دادن دندانها در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران می باشد. سواد سلامت از عوامل دخیل در ارتقاء سلامت دهان و دندان بوده و در این بین، مادران نقش مهمی در تأمین سلامت دهان و دندان کودکان خود دارند. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیرالگوی توانمند سازی خانواده محور بر سواد سلامت دهان و دندان مادران کودکان دبستانی انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 60 نفر از مادران دارای کودکان دبستانی انجام شد. 4 جلسه برنامه منطبق با مراحل الگوی توانمندسازی بر اساس نیازسنجی در طول یک ماه در گروه آزمون به کار گرفته شد. پس از پایان مداخله و یک ماه بعد از اجرای برنامه، ابزار سواد سلامت دهان مجددا در اختیار گروه آزمون و کنترل قرار گرفت و تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی، دقیق فیشر و کای اسکوئر دقیق آنالیز شدند.
نتایج: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همگن بودند. قبل از مداخله میانگین نمره سواد سلامت در دو گروه تفاوت معنی دار نداشت (0/05<p)، اما بعد از مداخله میانگین نمره ابعاد درک مطلب، درک اعداد، گوش دادن، تصمیم گیری در گروه مداخله به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود. (0/05P<).
نتیجه گیری: آموزش براساس الگوی توانمندسازی خانواده محور سبب افزایش سواد سلامت دهان مادران کودکـان دبستانی گردید.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/8/23 | پذیرش: 1402/2/16 | انتشار: 1402/4/12