سیدمحرمی ایمان، کارشکی حسین، کیمیایی سیدعلی، بردبار مریم. تجارب زیسته دانش آموزان کم برخوردار از نظر اقتصادی-اجتماعی از موفقیت تحصیلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1401; 10 (4) :31-42
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1145-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1576 مشاهده)
زمینه و هدف: تعلیم و تربیت و رسیدن به موفقیت تحصیلی عامل حفاظتی نوجوانان و جوانان در برابر اثرات مضر وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از مفهوم موفقیت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان مناطق کم برخوردار بود.
روش ها: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناختی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 49 نفر بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمع آوری داده ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از الگوی هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. داده های جمع آوری شده در قالب مقولات و مفاهیم مرتبط با هر مقوله سازماندهی شدند.
یافته ها: پس از تحلیل داده های مطالعه، 22 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی برای تعریف موفقیت تحصیلی حاصل شدند. بررسی تجربه های زیسته مشارکت کنندگان نشان داد
چشم انداز مثبت تحصیلی، مؤانست به موفقیت، خلاقیت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی، برازندگی نقش و بستر پیشرفت مضامینی هستند که موفقیت تحصیلی در مناطق کم برخوردار را معنا میبخشند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، ادراک دانش آموزان مناطق کم برخوردار نسبت به پدیده موفقیت تحصیلی متفاوت از تعاریف قبلی موفقیت تحصیلی بود و به فرایندی ذهنی، عاطفی و رفتاری شامل چشم انداز مثبت تحصیلی، مؤانست به موفقیت، رسیدن به خلاقیت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی، برازندگی در نقش و قرار گرفتن در بستر پیشرفت اشاره داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/30 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار: 1402/4/12