دوره 10، شماره 4 - ( 12-1401 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 42-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

I S, H K, S K, M B. Perceptions of socio-economically less-privileged students about academic success. Journal title 2023; 10 (4) :31-42
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1145-fa.html
سیدمحرمی ایمان، کارشکی حسین، کیمیایی سیدعلی، بردبار مریم. تجارب زیسته دانش آموزان کم برخوردار از نظر اقتصادی-اجتماعی از موفقیت تحصیلی. عنوان نشریه. 1401; 10 (4) :31-42

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1145-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (737 مشاهده)
زمینه و هدف: تعلیم و تربیت و رسیدن به موفقیت تحصیلی عامل حفاظتی نوجوانان و جوانان در برابر اثرات مضر وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی پدیدارشناختی در پی فهمی از مفهوم موفقیت تحصیلی از دیدگاه دانش ­آموزان مناطق کم ­برخوردار بود.
روش ­ها: پژوهش حاضر با  رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناختی انجام شد. مشارکت­ کنندگان شامل 49 نفر بودند که به روش نمونه ­گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جمع ­آوری داده­ ها به روش مصاحبه­ نیمه ­ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از الگوی هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. داده ­های جمع­ آوری شده در قالب مقولات و مفاهیم مرتبط با هر مقوله سازمان­دهی شدند.
 یافته ها: پس از تحلیل داده ­های مطالعه، 22 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی برای تعریف موفقیت تحصیلی حاصل شدند. بررسی تجربه­ های زیسته مشارکت کنندگان نشان داد
چشم ­انداز مثبت تحصیلی،
مؤانست به موفقیت، خلاقیت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی، برازندگی نقش و بستر پیشرفت مضامینی هستند که موفقیت تحصیلی در مناطق کم ­برخوردار را معنا میبخشند.

نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، ادراک دانش ­آموزان مناطق کم ­برخوردار نسبت به پدیده موفقیت تحصیلی متفاوت از تعاریف قبلی موفقیت تحصیلی بود و به فرایندی ذهنی، عاطفی و رفتاری شامل چشم ­انداز مثبت تحصیلی، مؤانست به موفقیت، رسیدن به خلاقیت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی، برازندگی در نقش و قرار گرفتن در بستر پیشرفت اشاره داشت.
 
متن کامل [PDF 454 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/30 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار: 1402/4/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb