Sh A, Z R, N A, Z R K. Comparing the effectiveness of filial therapy and attachment-based play therapy on parenting burnout in mothers with children with symptoms of destructive mood disorder. jmsthums 2024; 11 (3) :1-11
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-1233-fa.html
عدیلی شهرزاد، رئیسی زهره، اکرمی ناهید، رنجبر کهن زهره. مقایسه اثربخشی فیلیال تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور بر فرسودگی والدگری مادران دارای کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1402; 11 (3) :1-11
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1233-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3- دانشکده ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿتی و رواﻧﺸﻨﺎسی، داﻧﺸگاه اﺻﻔﻬﺎن
4- ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋالی اﻣﯿﻦ، فولادشهر
چکیده: (883 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بی نظمی خلق ایذایی یک نوع اختلال خلقی است که آسیب های جدی روانی و جسمی به کودک و والدینشان وارد میکند که نیاز به مداخله و توجه است. بنابراین پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی فیلیال تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور بر فرسودگی والدگری مادران دارای کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی انجام گرفت.
روش ها: مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 45 مادر دارای کودک با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی از مراکز مشاوره شهر اصفهان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تخصیص داده شدند. گروه آزمایش یک مداخله فیلیال تراپی و گروه آزمایش دو بازی درمانی دلبستگی محور را دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اختلال بی نظمی خلق ایذایی و فرسودگی والدگری بودند. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان دادند که هر دو مداخله فیلیال تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور بر ابعاد فرسودگی والدگری مادران در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری با گروه کنترل داشتند (0/001>P). اما تفاوت معناداری بین مداخله فیلیال تراپی و دلبستگی محور در مراحل پس آزمون و پیگیری بر ابعاد فرسودگی والدگری دیده نشد (0/001>P).
نتیجه گیری: مداخلات فیلیال تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور میتواند منجر به کاهش فرسودگی والدگری در مادران دارای کودک با علائم بی نظمی خلق ایذایی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/26 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1402/12/10