دوره 12، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Y, Sh K, F S, H B. A comparison of the effects of patient-centered and family-centered education on treatment adherence in kidney transplant patients: a quasi-experimental study. jmsthums 2024; 12 (3) :1-12
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1342-fa.html
یارمحمدی افسانه، خالق پرست شیوا، شبانی فیدان، بخشنده هومن. مقایسه تأثیر آموزش بیمارمحور وخانواده محور برتبعیت از درمان بیماران تحت عمل پیوند کلیه: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1403; 12 (3) :1-12

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1342-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران & مرکز تحقیقات پرستاری قلب و عروق، مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- انستیتو آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی
چکیده:   (141 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه بی‌توجهی به آموزش و توانمندی بیماران و مراقبین آن­ها مهم‌ترین نقص در استراتژی‌های درمانی و مراقبتی است که زمینه‌ساز برگشت بیماران به بیمارستان می ­شوند. مطالعه حاضر باهدف مقایسه تأثیر آموزش بیمار محور و خانواده محور بر تبعیت از درمان در بیماران تحت عمل پیوند کلیه انجام شد.
روش ­ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی بـا مشـارکت 96 نفـر از بیماران تحت عمل پیوند کلیه در بیمارستان دکتر لبافی نژاد در شهر تهران و یکی از اعضاء درجه‌یک خانواده بیمار انجام شد. واحدهای پژوهش به روش نمونه‌گیری متوالی وارد مطالعه شدند و به سه گروه (32 نفر) خانواده محور، بیمار محور و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت از درمان بود. هر دو گروه مداخله آموزش­ هایی در قالب کلاس­ های آموزشی به مدت 6 هفته دریافت و گروه کنترل فقط آموزش‌های روتین بخش را دریافت کردند. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون‌های آماری کروسکال والیس، کای اسکوئر و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
نتایج: تفاوت آماری معناداری در حیطه‌های اهتمام، تطابق، چسبیدن و امتیاز کلی بین سه گروه آموزش بیمار محور، خانواده محور و آموزش روتین، بعد از مداخله وجود داشت (P<0.05). بین امتیاز کلی نمره تبعیت از درمان و همچنین تمامی حیطه‌ها به جزء تلفیق و تدبیر بین سه گروه مطالعه تفاوت آماری معناداری وجود داشت (P<0.05).
نتیجه­ گیری: آموزش بیمار محور و خانواده محور در بیشتر حیطه‌های تبعیت از درمان تأثیر دارد اما آموزش خانواده محور مؤثرتر از آموزش بیمار محور است.
متن کامل [PDF 292 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/22 | پذیرش: 1403/9/24 | انتشار: 1403/10/16

فهرست منابع
1. Nafar M, Aghighi M, Dalili N, Alipour Abedi B. Perspective of 20 years hemodialysis registry in Iran, on the road to progress. Iran J Kidney Dis. 2020; 14(2):95-101 .
2. Ebrahimi H, Sadeghi M, Amanpour F, Dadgari A. Influence of nutritional education on hemodialysis patients' knowledge and quality of life. Saudi journal of kidney diseases and transplantation : an official publication of the Saudi Center for Organ Transplantation,Saudi Arabia.2017;27(2):250-5. [DOI:10.4103/1319-2442.178253]
3. Madreseh E, Mahmoudi M, Hosseini M, Zeraati H, Najafi I.2014, The application of joint model for longitudinal and survival data in peritoneal dialysis patients. Sci J Sch Public Health Instit Public Health Res.11(4):49-64.
4. Jensen CE, Sørensen P, Petersen KD.2014, In Denmark kidney transplantation is more cost effective than dialysis. Dan Med J.61:A4796
5. Trivedi P, Rosaasen N, Mansell H. 2016,The health care provider's perspective of education before kidney transplantation. Prog Transplant.26:322 7. [DOI:10.1177/1526924816664081]
6. Dew MA, DiMartini AF, De Vito Dabbs A, Myaskovsky L, Steel J, Unruh M, et al. Rates and risk factors for no adherence to the medical regimen after adult solid organ transplantation. Transplantation.2007;83:858-873. [DOI:10.1097/01.tp.0000258599.65257.a6]
7. Matteson ML, Russell C. A systematic review of interventions to increase hemodialysis adherence: 2007-2012. In: Theofilou P, editor. Outcome Assessment in End-Stage Kidney Disease-Measurements and Applications in Clinical Practice: Bentham Science Publish.2012. [DOI:10.2174/9781608057351113010012]
8. Gokoel SR, Gombert Handoko KB, Zwart TC, van der Boog PJ, Moes DJ, de Fijter JW.2020, Medication non adherence after kidney transplantation: A critical appraisal and systematic review. Transplant Rev (Orlando).34:100511. [DOI:10.1016/j.trre.2019.100511]
9. Dolansky MA, Hawkins MA, Schaefer JT, Gunstad J, Sattar A, Redle JD, et al.2017, Cognitive function predicts risk for clinically significant weight gain in adults with heart failure. Journal of Cardiovascular Nursing.32(6):568-575. [DOI:10.1097/JCN.0000000000000376]
10. Gokoel SR, Gombert Handoko KB, Zwart TC, van der Boog PJ, Moes DJ, de Fijter JW. Medication non adherence after kidney transplantation: A critical appraisal and systematic review. Transplant Rev (Orlando).2020;34:100511. [DOI:10.1016/j.trre.2019.100511]
11. Fouque D.Nutritional support in renal failure Tropic 15. Paris, France: European Nutrition andSafety.2013.
12. Laal N, Shekarriz-Foumani R, Khodaie F, Abadi A, Heidarnia MA.2017, Effects of patient education and follow up after discharge on hospital readmission in heart failure patients. Research in Medicine.41(1):24-30.
13. Deccache A, van Ballekom K.2010, From patient compliance to empowerment and consumer's choice: evolution or regression? An overview of patient education in French speaking European countries. Patient Educ Couns. 78(3):282-286. [DOI:10.1016/j.pec.2010.01.012]
14. Shomali M.2013, Effect of education booed on educational needs on weight changes in patients undergoing haemodialysis. Prev Care Nurs Midwifery J.2(2):25-33.
15. Joolaee S, Hajibabaee F, Jalal EJ, Bahrani N.2011, Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences. Hayat.17(1).
16. Matourypour P, Daliri N , Ghiyasvandian Sh, Zakerimoghadam M.2024, Effects of an Educational Package on Quality of Life and Acute Complications in Kidney Transplant Recipients: A Clinical Trial. Middle East J Rehabil Health Stud.11(1): e129235. [DOI:10.5812/mejrh-129235]
17. Sanaie N, Nejati S, Zolfaghari M, Alhani F, Kazemnezhad A.2014, The effects of family-based empowerment on family cooperation in following patient treatment regime after coroner arteries bypass surgery. Mod Care J.11:14-6.
18. Enhaerynck K, Manhaeve D, Dobbels F, Garzoni D, Nolte C, De Geest S.2007, Prevalence and consequences of nonadherence to hemodialysis regimens. American Journal of Critical Care. 16(3):222-235. [DOI:10.4037/ajcc2007.16.3.222]
19. DiMatteo MR.2004, Variations in patients' adherence to medical recommendations: a quantitative review of 50 years of research. Med Care.42:200-209. [DOI:10.1097/01.mlr.0000114908.90348.f9]
20. Dols JD, Chargualaf KA, Gordon A, et al.2020, Reduction of liver transplant early readmission through nurse led education interventions.Prog Transplant.30(1):88-94 . [DOI:10.1177/1526924820913511]
21. Tao W.W, Tao X.M,Wang Y, Bi S.H.2020,Psycho-social and educational interventions for enhancing adherence to dialysis in adults with end-stage renal disease: A meta-analysis. J. Clin. Nurs.29, 2834-2848. [DOI:10.1111/jocn.15301]
22. Alikari V, Matziou V, Tsironi M, Theofilou P, Zyga S.2015, The effect of nursing counseling on improving knowledge, adherence to treatment and quality of life of patients undergoing hemodialysis. Int J Caring Sci.8(2):514-518.
23. Barnett T, Li Yoong T, Pinikahana J, Si‐Yen T.2008, Fluid compliance among patients having haemodialysis: can an educational programme make a difference? Journal of Advanced Nursing.61(3):300-306. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04528.x]
24. Neri L, Martini A, Andreucci VE, Gallieni M, Rocca Rey L, Brancaccio D.2011, Regimen Complexity and Prescription Adherence in Dialysis Patients. American Journal of Nephrology.34(1):71-76. [DOI:10.1159/000328391]
25. Arad M, Goli R Parizad N, Vahabzadeh D , Baghaei R.2021, Do the patient education program and nurse-led telephone follow-up improve treatment adherence in hemodialysis patients? A randomized controlled trial. BMC Nephrology.22 (119). [DOI:10.1186/s12882-021-02319-9]
26. Faraji O, Ramazani A, Abbaszadeh M, Abdollahzad H, Aliabadi A.2014, The effect of design and evaluation of healtheducation program on knowledge, attitude and performance of patients family membersabout tuberculosis disease in Zabol. TOLOO-E-BEHDASHT.15(2):73-81.
27. Saki M, Najmi S, Gholami M, Ebrahimzadeh F.2021, The effect of patient-centered education in adherence to the treatment regimen in patients with coronary artery disease. Journal of Vascular Nursing.40. [DOI:10.1016/j.jvn.2021.10.003]
28. Sanaie N, Nejati S, Zolfaghari M, Alhani F, Kazemnezhad A.2014, The effects of family-based empowerment on family cooperation in following patient treatment regime after coroner arteries bypass surgery. Modern Care Journal.11(1):19-27(Persian).
29. Pedram Razi SH, Sadeghi M, Nikbakht Nasrabadi AR, Ebrahimi H, Kazemnejad A.2014, The effect of family-centered empowerment model on knowledge and metabolic control of patients with type 2 diabetes. Knowledge Health.9(1): 48-54(Persian).
30. Schmid H, Hartmann B, Schiffl H.2009, Adherence to prescribed oral medication in adult patients undergoing chronic hemodialysis: a critical review of the literature. Eur J Med Res .14(5): 185-189. [DOI:10.1186/2047-783X-14-5-185]
31. Zarkhah S, Ghofranipour FA, Ahmadi F, Doustkami D.2007, Effects of family-centered intervention on dietary patterns in post myocardial infarction. Pejouhandeh .11(5): 303-307 (Persian).
32. Yu RL, Liang XL, Fu X.2008, The influence of early-stage family intervention on life quality of HD patients from low function families. Zhonghua Hu Li Za Zhi . 4(2): 67-79.
33. Asgari P ,Bahramnezhad F , Zolfaghari M , Farokhnezhad Afshar P.2015, Comparison of the impact of family-centered and patient-centered education methods on attitude toward and adherence to diet and fluid restriction in hemodialysis patients. Medical - Surgical Nursing Journal.3(4):195-202(Persian).
34. Sadeghi M, Pedram Razi SH, Nikbakht Nasr Abadi AR, Ebrahimi H and Kazemnejad A.2013,The effect of education based on an empowerment model and family -centered empowerment model based on knowledge and metabolic control in patients with type II diabetes. J Nurs Educ.2(3): 18 - 27(Persian).
35. Kolahdooz M, mohammadi NK, Hozoori M.2019, Effect of Nutrition Education in Diabetic Patients and Their Families on Knowledge Attitude and Practice of Diabetic Patients in Neyshaboor. Res Med.43(1):35-40.
36. Neale, E.P.; Middleton, J.; Lambert, K.2020, Barriers and enablers to detection and management of chronic kidney disease in primary healthcare: A systematic review. BMC Nephrol. 21, 83. [DOI:10.1186/s12882-020-01731-x]
37. Choi, E.S.; Lee, J.2012, Effects of face-to-face self-management program on knowledge, self-care practice and kidney function in patients with chronic kidney disease before the renal replacement therapy. J. Korean Acad. Nurs. 42, 1070-1078. [DOI:10.4040/jkan.2012.42.7.1070]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb