دوره 13، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 105-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

S G, Z M, Z K, M K. Identifying and prioritizing educational needs in the field of E-learning: A mixed-method study among students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. jmsthums 2025; 13 (1) :89-105
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1356-fa.html
گوران سحر، میرمقتدایی زهره السادات، خوش گفتار زهره، کشاورز محسن. شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی در حوزه یادگیری الکترونیکی: یک مطالعه ترکیبی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1404; 13 (1) :89-105

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1356-fa.html


1- گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای نوین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوریهای نوین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تربتحیدریه، تربتحیدریه، ایران
چکیده:   (41 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت آموزش پزشکی از طریق فناوری‌های نوین نیازمند شناسایی دقیق نیازهای آموزشی دانشجویان می‌باشد. این پژوهش با شناسایی دقیق نیازهای دانشجویان در زمینه آموزش مجازی، درصدد کمک به طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر و بهبود کیفیت آموزش مجازی می‌باشد.
روش­ ها: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی و به روش تحلیل محتوا در بخش کیفی و مطالعه توصیفی در بخش کمی در بازه زمانی 1401-1399 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. در بخش کیفی نمونه‌گیری مبتنی بر هدف آغاز و با روش نمونه‌گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از  مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته جمع‌آوری و بارویکرد دیکلمن تحلیل شدند. در بخش کمی پرسشنامه شامل ۵۳ سوال در رابطه با نیاز‌های آموزشی توسط 330 دانشجوی زیرمجموعه علوم پزشکی تکمیل و  تحلیل داده‌ها و سنجش اولویت نیازهای آموزشی در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.
نتایج: تحلیل مصاحبه‌های انجام‌شده‌، به استخراج ۵۳ مفهوم اولیه و نهایتاً ۶ مقوله کلی منجر شد. این مقوله‌ها شامل: مشکلات زیرساختی، نظارت و پشتیبانی آموزشی، محتوای آموزشی، ارزشیابی، تعامل آموزشی، و چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی بودند که به‌عنوان نیازهای درک ‌شده دانشجویان در حوزه یادگیری الکترونیکی شناسایی شدند. بر اساس نتایج اولویت‌بندی نیازهای آموزشی دانشجویان، حوزه‌های چالش‌های آموزشی و فرصت‌ها با میانگین رتبه 6، نظارت و پشتیبانی با 4/91، زیرساخت با 3/62، ارزشیابی با 3/29، مشکلات مربوط به محتوا با 1/92 و تعامل با 1/26 به ترتیب در اولویت‌های اصلی قرار گرفته‌اند.
نتیجه­ گیری: توجه به زیرساخت‌ها، نظارت، کیفیت تدریس، ارزشیابی و تعامل، برای نهادهای آموزشی ضروری است تا کیفیت آموزش را ارتقا دهند. پردازش نیازهای دانشجویان می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی و بهبود کیفیت آموزش الکترونیکی کمک کند.
متن کامل [PDF 469 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/12 | پذیرش: 1404/2/17 | انتشار: 1404/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb