دوره 4، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zafarian Moghaddam E, Behnam Vashani H R, Reihani T, Namazi Zadegan S. The Effect of Spiritual education on depression, anxiety and stress of caregivers of children with leukemia. jmsthums 2016; 4 (1) :1-7
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-329-fa.html
ظفریان مقدم الهام، بهنام وشانی حمیدرضا، ریحانی طیبه، نمازی‌زادگان سعید. تأثیر آموزش معنوی– مذهبی بر افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1395; 4 (1) :1-7

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-329-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (11343 مشاهده)

زمینه و هدف: مراقبین کودکان مبتلا به سرطان نقش اصلی و اساسی در امر مراقبت ایفا می­ کنند. با آن که پرداختن به نیازهای معنوی این افراد جزء ضروری مراقبت کلنگر در پرستاری شناخته شده، اما در سال‌های اخیر کمتر به آن پرداخته شده است. در این مطالعه تأثیر آموزش معنوی– مذهبی بر میزان افسردگی، اضطراب، استرس و سلامت معنوی مراقبین کودکان مبتلا به لوسمی انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از مراقبین بیماران مبتلا به لوسمی شرکت کردند. گروه مداخله، 5 جلسه مداخلات معنوی- مذهبی بر اساس الگوی ریچاردز و برگین روزانه به مدت 60 دقیقه دریافت نمودند. ابزار‌های پژوهش مشتمل بر فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت معنوی و داتس بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده ­ها توسط نرم­افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید.

نتایج: میانگین و انحراف معیار سن مراقبین در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 6.9±40، 6.2±35.7 سال بود. یافته‌ها نشان می‌دهد در گروه مداخله نمره داس(افسردگی، اضطراب و استرس) بعد از انجام آموزش کاهش یافت (0.05>p)، اما این کاهش در گروه کنترل دیده نشد (0.05<P). همچنین در گروه مداخله، سلامت معنوی بعد از آموزش به طور معنی‌داری بیشتر از سلامت معنوی قبل از آموزش بوده است (0.001>P).

نتیجه ­گیری: با توجه به تاثیر مثبت حمایت معنوی بر سطح سلامت مراقبین، انجام مداخلات آموزشی به‌دلیل هزینه اندک و اثربخشی بیشتر برای این مراقبان پیشنهاد می‌گردد. 

متن کامل [PDF 449 kb]   (5124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/14 | پذیرش: 1395/5/21 | انتشار: 1395/9/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb