زمینه و هدف: هوش هیجانی همواره به عنوان یک عامل اساسی مؤثر در موفقیت تحصیلی، توانایی در انجام فعالیت ها و مجموعه ای از شایستگی های مورد نیاز برای موفقیت فرد در محیط کاری بهویژه در حرفه پرستاری شناخته شده است. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه نمره هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردیده است.
روشها: این مطالعه به روش مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد تشکیل می دادند. حجم نمونه، شامل 189 نفر بود که بهروش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری و با اجرای آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
نتایج: از مجموع کل واحدهای مورد بررسی (189 نفر)، تعداد 134 نفر (70.9 درصد) زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی دانشجویان در این پژوهش 4.05 ±22.29 سال و دامنه 45-18 بود. میانگین و انحراف معیار نمرات هوش هیجانی واحدهای مورد پژوهش 14.07±109.64 بود. همچنین تفاوت معنیداری بین نمره هوش هیجانی و متغیرهای جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و سالهای مختلف تحصیلی دانشجویان مشاهده نشد(0.05p>).
نتیجه گیری: درمجموع مشارکت کنندگان از نمره هوش هیجانی پایینی برخوردار بودند. پیشنهاد می گردد در برنامه های پذیرش دانشجویی و نیز آموزش دانشگاهی این دانشجویان به این موضوع مهم و حساس توجه ویژه ای مبذول گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |