زمینه و هدف: اختلال بیشفعالی- نقص توجه بر تعامل مادر-کودک تاثیر منفی میگذارد و عملکرد خانواده بهخصوص مادر را دچار اختلال میکند. نقص در مدیریت و تنظیم هیجان یکی ازعواملی است که مادران کودکان دارای اختلال رفتاری با آن درگیر می باشند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای کودک بیشفعال بر ارتقای سلامت روان مادر انجام گرفت.
روشها: در این مطالعه ۴۴ مادر کودک ۱۲-۴ ساله مبتلا به بیشفعالی به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (مداخله و کنترل) مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مداخله در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس شرکت داده شدند. سلامت عمومی در پایان جلسه هشتم و همچنین یک ماه پس از اتمام مداخله در دو گروه تعیین گردید. تحلیل دادهها از طریق نرمافرار SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای آماری تیمستقل، آنالیز واریانس با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.
نتایج: آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیشفعالی موجب ارتقای سلامت روان آنها گردید (۰/۰۰۱>p). همچنین این بهبودی درسایر ابعاد سلامت روان مادران نظیر علائم جسمی،کاهش اضطراب وافسردگی ونیز بهبود عملکرد اجتماعی مشاهده شد (۰/۰۰۱>p).
نتیجهگیری:با توجه به یافتههای مطالعه استفاده از برنامه آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیشفعالی به جهت ارتقای سلامت روان آنان پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |