دوره 4، شماره 3 - ( 7-1395 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 23-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali A, Vaghee S, Asgharipour N, Behnam vashani H R. The impact of Emotion Regulation Training on Mental health in Mothers of Children with attention deficit/hyperactivity Disorder. jmsthums 2016; 4 (3) :16-23
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-391-fa.html
کمالی اعظم، واقعی سعید، صغری پور نگار، بهنام وشانی حمیدرضا. تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران دارای کودک بیش فعال- نقص توجه . مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1395; 4 (3) :16-23

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-391-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (32158 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال بیش‌فعالی- نقص توجه بر تعامل مادر-کودک تاثیر منفی می‌گذارد و عملکرد خانواده به‌خصوص مادر را دچار اختلال می‌کند. نقص در مدیریت و تنظیم هیجان یکی ازعواملی است که مادران کودکان دارای اختلال رفتاری با آن درگیر می باشند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران دارای کودک بیش‌فعال بر ارتقای سلامت روان مادر انجام گرفت.

روشها: در این مطالعه ۴۴ مادر کودک ۱۲-۴ ساله مبتلا به بیش‌فعالی به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (مداخله و کنترل) مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مداخله در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس شرکت داده شدند. سلامت عمومی در پایان جلسه هشتم و همچنین یک ماه پس از اتمام مداخله در دو گروه تعیین گردید. تحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افرار SPSS نسخه ۱۶ و آزمون‌های آماری تی‌مستقل، آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.

نتایج: آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیش‌فعالی موجب ارتقای سلامت روان آنها گردید (۰/۰۰۱>p). همچنین این بهبودی درسایر ابعاد سلامت روان مادران نظیر علائم جسمی،کاهش اضطراب وافسردگی ونیز بهبود عملکرد اجتماعی مشاهده شد (۰/۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری:با توجه به یافتههای مطالعه استفاده از برنامه آموزش تنظیم هیجان در مادران کودکان مبتلا به بیش‌فعالی به جهت ارتقای سلامت روان آنان پیشنهاد میگردد.

متن کامل [PDF 526 kb]   (4213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/12 | پذیرش: 1396/2/13 | انتشار: 1396/2/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb