کریمی فاطمه زهرا، بخشی محدثه، عبدالهی محبوبه، حسینی زهره. بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی
. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1397; 6 (1) :20-26
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-489-fa.html
1- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده: (5695 مشاهده)
مقدمه: امروزه تربیت نیروی انسانی کارآمد و فراهم کردن زمینه های تحقق ایده یادگیری مادام العمر از جمله وظایف اصلی دانشگاه ها محسوب میگردد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی است.
روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع روش شناختی و روان سنجی می باشد. ابزار مورد استفاده نسخه ی فارسی JeffSPLL بود. نمونه مورد مطالعه ۱۷۱ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه با در نظر گرفتن مقیاس ترتیبی برای داده ها از روش کمترین مربعات وزنی به سه روش WLS، WLSM، WLSMV استفاده شد و شاخص های RMSEA و CFI و TLI برای بررسی مناسبت مدل بکار گرفته شدند. تحلیل های آماری با نرم افزار MPlus نسخه ی ۶ انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی به روش WLSMV نشان داد شاخص RMSEA برابر بود با ۰/۱. شاخص های CFI و TLI به ترتیب برابر بودند با ۰/۹۱ و ۰/۹. بنابراین الگوی چهار عاملی مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد نسخه فارسی JeffSPLL همانند نسخه اصلی ابزار دارای چهار عامل انگیزه یادگیری تخصصی، فعالیتهای علمی، توجه به فرصت های یادگیری و مهارت های تکنیکی در جستجوی اطلاعات است، لذا می تواند برای ارزیابی یادگیری مادام العمر در جامعه کارکنان علوم پزشکی فارسی زبان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/21 | پذیرش: 1397/4/2 | انتشار: 1397/5/1