S R, B K M, SH S, M S, E S, M K, et al . Patients’ satisfaction with hospital services after the implementation of health sector evolution plan in Iran: a case study of educational hospitals affiliated to Kermanshah University of Medical Sciences. jmsthums 2019; 7 (1) :61-50
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-543-fa.html
رضایی ستار، کرمی متین بهزاد، سلطانی شاهین، صوفی مسلم، سپهریان الهه، کهریزی مهنوش، و همکاران.. رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول سلامت در ایران: مطالعه موردی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 7 (1) :61-50
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-543-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل محیطی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل محیطی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده: (5582 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه یکی از شاخصهای بسیار مهم در ارزشیابی عملکرد خدمات بیمارستانی مربوط به رضایت بیماران و دریافتکنندگان خدمات سلامت میباشد. هدف این مطالعه بررسی رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی بعد از طرح تحول سلامت در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.
روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی و در سال 1395 انجام شد. جامعه آماری شامل بیماران بستری شده با طول مدت بستری بیشتر از 2 روز در 7 بیمارستان آموزشی بود. اطلاعات مورد نیاز از 980 بیمار بستری شده و از طریق پرسشنامه "رضایت سنجی بیماران بستری از خدمات " موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران جمع آوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار استاتا ویرایش 14 انجام شد.
نتایج: حدود 92% از بیماران از فرآیند پذیرش در بیمارستانهای عمومی مورد بررسی رضایت داشتند. بیش از 84 % از بیماران بستری، کیفیت خدمات رفاهی بیمارستانها را مناسب ارزیابی نمودند. همچنین به ترتیب 35/5% و 54/1% بیماران از رفتار پزشکان و پرستاران و پاسخگویی آنها به نیازهایشان رضایت داشتند. بیش از 70 % بیماران از فرانشیز پرداختی بعد از طرح تحول رضایت داشتند. بسیاری از بیماران از روند پیگیری و بررسی شکایات توسط مراجع ذی صلاح ناراضی بودند.
نتیجه گیری: سطح رضایتمندی کلی از خدمات ارائه شده توسط بیمارستانهای شهر کرمانشاه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت مطلوب و قابل قبول بود. با توجه به نارضایتی بیماران از فرآیند بررسی شکایات در بیمارستانها، لازم است برنامههایی برای تسهیل این فرآیند تدوین و اجرا شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/15 | پذیرش: 1397/11/1 | انتشار: 1398/6/23