دوره 7، شماره 4 - ( 12-1398 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

R J, N G, S M, H F. The effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents: A randomized clinical trial study. Journal title 2020; 7 (4) :1-10
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-661-fa.html
جراحی ریحانه، گلمکانی ناهید، مظلوم سیدرضا، فروزان فر حسن. تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. عنوان نشریه. 1398; 7 (4) :1-10

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-661-fa.html


1- گروه آموزشی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (4023 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر دختران آگاهی کافی درباره تغییرات دوران قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیر­علمی دچار مشکل می­ شوند. بهداشت قاعدگی، جنبه مهمی از سلامت نوجوان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان انجام شد.
روش­ها: این مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی سازی ­شده روی 60 دانش ­آموز دختر دوره اول متوسطه دارای قاعدگی منظم، در دو گروه انجام شد. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد دو مدرسه، با قرعه­کشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. در گروه همسالان، محتوای آموزشی (شامل پنج حیطه بهداشت قاعدگی) بین 10 نفر از دانش­آموزان توضیح، 6 نفر از آن ها انتخاب و خواسته شد هر یک به چهار تا هفت نفر از همکلاسی­ های خود آموزش دهند. گروه کنترل، آموزش روتین به صورت سخنرانی دریافت کردند. داده­ ها توسط پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی، قبل از مداخله، بعد از پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی جمع ­آوری و با آزمون­ های من­ ویتنی، کای­ دو و تی مستقل تجزیه ­و ­تحلیل شدند. سطح اطمینان 95% و سطح معنی­ داری 0/05 مد­نظر قرار گرفت.
نتایج: دو گروه از نظر سن (0/124p=) همگن بودند. در دو گروه، میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی، افزایش معنی­داری داشت (0/001>p). میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه همسالان، به صورت معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p).
نتیجه­ گیری: به علت موثرتر بودن روش آموزشی مبتنی بر گروه همسالان در مقایسه با گروه کنترل، در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان، این روش، جهت آموزش مسائل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی، به برنامه­ ریزان بهداشتی توصیه می­ شود.
متن کامل [PDF 288 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1399/1/22 | انتشار: 1399/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb