R J, N G, S M, H F. The effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents: A randomized clinical trial study. jmsthums 2020; 7 (4) :1-10
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-661-fa.html
جراحی ریحانه، گلمکانی ناهید، مظلوم سیدرضا، فروزان فر حسن. تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 7 (4) :1-10
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-661-fa.html
1- گروه آموزشی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (4635 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر دختران آگاهی کافی درباره تغییرات دوران قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیرعلمی دچار مشکل می شوند. بهداشت قاعدگی، جنبه مهمی از سلامت نوجوان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان انجام شد.
روشها: این مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده روی 60 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه دارای قاعدگی منظم، در دو گروه انجام شد. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد دو مدرسه، با قرعهکشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. در گروه همسالان، محتوای آموزشی (شامل پنج حیطه بهداشت قاعدگی) بین 10 نفر از دانشآموزان توضیح، 6 نفر از آن ها انتخاب و خواسته شد هر یک به چهار تا هفت نفر از همکلاسی های خود آموزش دهند. گروه کنترل، آموزش روتین به صورت سخنرانی دریافت کردند. داده ها توسط پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی، قبل از مداخله، بعد از پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی جمع آوری و با آزمون های من ویتنی، کای دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. سطح اطمینان 95% و سطح معنی داری 0/05 مدنظر قرار گرفت.
نتایج: دو گروه از نظر سن (0/124p=) همگن بودند. در دو گروه، میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی، افزایش معنیداری داشت (0/001>p). میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه همسالان، به صورت معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p).
نتیجه گیری: به علت موثرتر بودن روش آموزشی مبتنی بر گروه همسالان در مقایسه با گروه کنترل، در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان، این روش، جهت آموزش مسائل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی، به برنامه ریزان بهداشتی توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1399/1/22 | انتشار: 1399/2/25