وظیفه مند علی اکبر، کریمی مونقی حسین، صادقی طاهره، تاتاری فرین. نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از نظر زوجین مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهرستان تایباد. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1399; 8 (2) :57-68
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-771-fa.html
1- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
چکیده: (3509 مشاهده)
زمینه و هدف: تعیین نیاز آموزشی نقطه شروع هر نوع برنامه آموزشی است. اطلاعات مناسب، دانش و آموزشهای لازم، به زوجین کمک میکند تا زندگی زناشویی خود را بر مبنای صحیح پایه گذاری کنند. پژوهش حاضر نیازهای آموزشی قبل از ازدواج زوجین مراجعه کننده به مرکز بهداشت را مورد بررسی قرار داده است.
روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی روی 382 (191 مرد و191زن) داوطلب ازدواج مراجعه کننده به مرکز بهداشت شهرستان تایباد، از مهر تا دی ماه 1398انجام شد. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات فردی و بررسی نیازهای آموزشی جمع آوری شد. پرسشنامه نیازهای آموزشی شامل 46 سؤال در هفت بخش بود. پرسشنامهها به زوجین تحویل داده شد و پس از تکمیل جمعآوری شد. دادهها در SPSSنسخه 21 وارد شد. از شاخص های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، تی مستقل، یومن ویتنی، کای اسکوئر و کروسکال والیس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان در زنان 4/54± 19/22 و مردان30/4± 38/24 سال بود. بین نیازهای آموزشی و سن، محل سکونت، تحصیلات و شغل تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (0/05p<). سه اولویت اول نیاز های آموزشی به ترتیب روابط با همسر و خانواده با میانگین 49/53 امتیاز ، باروری با میانگین 33/76 امتیاز و روابط جنسی با میانگین 20/16بود.
نتیجه گیری: نیاز به آموزش در تمامی زمینهها بالاتر از حد متوسط بود. زوجین مایل هستند آموزشها در زمینه روابط با همسر و خانواده پررنگتر شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/23 | پذیرش: 1399/5/25 | انتشار: 1399/9/14