A D H, SH M, H C. The effect of transformational and transactional leadership styles training for head nurses on job satisfaction of staff nurses. jmsthums 2021; 9 (1) :45-55
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-891-fa.html
دلاور حاجی یار علی اکبر، مقصودی شاهرخ، چمنزاری حمید. بررسی تاثیرآموزش سبک رهبری تحول گرا و تبادل گرا به سرپرستاران بر رضایت شغلی پرستاران شاغل. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1400; 9 (1) :45-55
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-891-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (3991 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء رضایت شغلی پرستاران نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات پرستاری دارد. سبک رهبری سرپرستاران یکی از مهمترین عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تاثیر آموزش سبک رهبری تحول گرا و تبادلگرا به سرپرستاران بر رضایت شغلی پرستاران انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی(رهبری تحول گرا و رهبری تبادل گرا) با مشارکت 11 سرپرستار و 216 پرستار از بیمارستانهای امام رضا (ع) و قائم (عج) شهر مشهد انجام شد. سبک رهبری تحول گرا و تبادل گرا طی شش جلسه دو ساعته به مدت یک ماه به دو گروه از سرپرستاران آموزش داده شد. پرسشنامه رضایت شغلی قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله توسط پرستاران (در دو گروه) تکمیل گردید. نتایج در دو گروه، قبل و بعد از مداخله مقایسه گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: رضایت شغلی در گروه تحولگرا (0/001>p) و تبادلگرا (0/033=p) پس از اجرای مداخله افزایش داشت. گرچه، رضایت شغلی در گروه تحولگرا نسبت به گروه تبادلگرا بیشتری بود.
نتیجه گیری: آموزش سبک رهبری تمام عیار مرکب از سبک تحول گرا ، تبادل گرا و عدم مداخله منجر به افزایش بیشتر رضایت شغلی پرستاران میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/19 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/4/19