دوره 9، شماره 3 - ( 11-1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 67-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

R S, E S, S M H, H H. Health experts' perceptions about health education facilitators in the Iranian health system: A qualitative study. jms. 2022; 9 (3) :56-67
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-916-fa.html
صادقی رویا، شکیبازاده الهام، مرتاض هجری سارا، حشمتی هاشم. درک کارشناسان سلامت از تسهیل کننده های آموزش سلامت در نظام سلامت ایران: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1400; 9 (3) :67-56

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-916-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (404 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به گذر اپیدمیولوژیک و لزوم آموزش به افراد، گروه ها و سازمان ها در خصوص تغییر شـیوه زندگی و نحوه تبعیت از درمان، شناسایی تسهیل کننده های آموزش سلامت در نظـام سـلامت ایـران ضـروری اسـت. مطالعه حاضر با هدف تبیین تسهیل کننده های آموزش سلامت در نظام سلامت ایران انجام شد
روش‌ها: این مطالعه به روش تحلیل محتوا در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام یافتـه اسـت. جهت گردآوری اطلاعات به روش نمونه گیری هدفمند، 19 کارشناس سلامت، 2 پزشک و 26 بهورز انتخاب و با آنان مصاحبه نیمه ساختارمند به عمل آمد. داده ها بـه روش تحلیـل محتـوا تحلیـل شـد. بـه منظـور تأییـد دقـت داده هـا، شاخصهای اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقال پذیری مد نظر قرار گرفت
یافته‌ها: از تحلیل داده 5 درون مایه شامل تسهیل کننده های فردی، بین فردی، سـازمانی، جامعـه و تسـهیل کننـده هـای زمینه ای استخراج شد. درون مایه تسهیل کننده های فردی شامل 6 طبقه اصلی، درون مایه تسهیل کننده های بین فـردی شامل5 طبقه اصلی،درون مایه تسهیل کننده های سازمانی شامل 9طبقه اصلی، درون مایه تسهیل کننده های مربـوط بـه جامعه 6 طبقه و تسهیل کننده های زمینه ای شامل 6 طبقه اصلی بودند.
نتیجه گیری: تسهیل کننده های آموزش سلامت شامل تسهیل کننـده هـای فـردی، بـین فـردی، سـازمانی، جامعـه و تسهیل کننده های زمینه ای بودند. لذا جهت نهادینه سازی علم آموزش سلامت در نظام سلامت کشور، بایـد در سـطوح مذکور اقدام به برنامه ریزی و تسهیل آموزش سلامت نمود.
متن کامل [PDF 326 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/1/13 | پذیرش: 1400/9/16 | انتشار: 1400/11/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb