دوره 11، شماره 3 - ( 12-1402 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 61-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی زابل، ایران
چکیده:   (356 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش مبتنی بر وب، یک برنامه آموزشی رسمی و مدون است که دانشجو از طریق مشارکت در حداقل یک رسانه آنلاین و از راه دور دانش و مهارت‌های لازم را دریافت می‌نماید. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر دانش، انگیزش و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زابل از دیس ریتمی‌های قلبی است.
روش­ ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پس آزمون، دو کلاس از دانشجوی ترم 6 پرستاری (مجموعا 39 نفر) دانشگاه علوم پزشکی زابل به صورت تصادفی ساده در دو گروه آموزش مبتنی بر وب و سنتی، با محتوای آموزشی(4 جلسه 1 ساعته) برای هر دو گروه در مورد دیس ‌ریتمی‌های قلبی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: آزمون محقق ساخته جهت ارزیابی میزان دانش، پرسش‌نامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر جهت ارزیابی میزان انگیزش و آزمون جهت تحلیل نوار الکتروکاردیوگرام جهت ارزیابی میزان خودکارآمدی به صورت بین گروهی و با استفاده از   SPSS و آزمون تی مستقل با هم مقایسه شدند.
نتایج: میانگین نمرات دانش در گروه مداخله (2/97 ±19/05 ) و کنترل ( 2/97 ± 18/55) بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری نداشت (536/ 0  p= ). اما پس از دو هفته پس از آموزش تفاوت معنی دار آماری در میانگین نمرات دو گروه وجود داشت (0/001 . (p< میانگین نمرات انگیزش بین گروه مداخله (15/95 ± 111/94) و کنترل (8/61 ± 106/65) نیز پس از آموزش تفاوت معنی دار آماری نداشت (0/202 p=).  میانگین نمرات خودکارآمدی بعد از آموزش در دانشجویان گروه مداخله (1/03 ± 10/78 ) نسبت به گروه کنترل (1/43 ± 8/20 ) تفاوت آماری معنا دار داشت (0/01>p) این تفاوت در آزمون دو هفته بعد از آموزش نیز معنی دار بود (0/003).
نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر وب، میتواند بعنوان روش آموزشی مؤثر در میانگین نمره دانش، انگیزش و خودکارآمدی باشد و منجر به ارتقاء سطح یادگیری در زمینه دانش و خودکارآمدی دانشجویان شود.
متن کامل [PDF 350 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/28 | پذیرش: 1402/11/24 | انتشار: 1402/12/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.