دوره 11، شماره 3 - ( 12-1402 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 61-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H M, N M, M F, A A. Investigating the effect of web-based training on nursing students' knowledge, motivation and self-efficacy of interpreting cardiac dysrhythmias: a quasi-experimental study. jmsthums 2024; 11 (3) :51-61
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1236-fa.html
مهاجری حمید رضا، مسینایی نژاد نصرت الله، فیروزکوهی محمدرضا، عبدالهی محمد عبدالغنی. تأثیر آموزش دیس ریتمی‌های قلبی مبتنی بر وب، بر دانش، انگیزه و خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی پرستاری : یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1402; 11 (3) :51-61

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1236-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی زابل، ایران
چکیده:   (998 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش مبتنی بر وب، یک برنامه آموزشی رسمی و مدون است که دانشجو از طریق مشارکت در حداقل یک رسانه آنلاین و از راه دور دانش و مهارت‌های لازم را دریافت می‌نماید. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر دانش، انگیزش و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زابل از دیس ریتمی‌های قلبی است.
روش­ ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پس آزمون، دو کلاس از دانشجوی ترم 6 پرستاری (مجموعا 39 نفر) دانشگاه علوم پزشکی زابل به صورت تصادفی ساده در دو گروه آموزش مبتنی بر وب و سنتی، با محتوای آموزشی(4 جلسه 1 ساعته) برای هر دو گروه در مورد دیس ‌ریتمی‌های قلبی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل: آزمون محقق ساخته جهت ارزیابی میزان دانش، پرسش‌نامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر جهت ارزیابی میزان انگیزش و آزمون جهت تحلیل نوار الکتروکاردیوگرام جهت ارزیابی میزان خودکارآمدی به صورت بین گروهی و با استفاده از   SPSS و آزمون تی مستقل با هم مقایسه شدند.
نتایج: میانگین نمرات دانش در گروه مداخله (2/97 ±19/05 ) و کنترل ( 2/97 ± 18/55) بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری نداشت (536/ 0  p= ). اما پس از دو هفته پس از آموزش تفاوت معنی دار آماری در میانگین نمرات دو گروه وجود داشت (0/001 . (p< میانگین نمرات انگیزش بین گروه مداخله (15/95 ± 111/94) و کنترل (8/61 ± 106/65) نیز پس از آموزش تفاوت معنی دار آماری نداشت (0/202 p=).  میانگین نمرات خودکارآمدی بعد از آموزش در دانشجویان گروه مداخله (1/03 ± 10/78 ) نسبت به گروه کنترل (1/43 ± 8/20 ) تفاوت آماری معنا دار داشت (0/01>p) این تفاوت در آزمون دو هفته بعد از آموزش نیز معنی دار بود (0/003).
نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر وب، میتواند بعنوان روش آموزشی مؤثر در میانگین نمره دانش، انگیزش و خودکارآمدی باشد و منجر به ارتقاء سطح یادگیری در زمینه دانش و خودکارآمدی دانشجویان شود.
متن کامل [PDF 350 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/28 | پذیرش: 1402/11/24 | انتشار: 1402/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb