Karimi Moonaghi H, Lotfi fatemi N. The impact of problem base learning (PBL) on anesthesiology students' learning in emergency medicine course. jmsthums 2018; 5 (4) :29-38
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-465-fa.html
کریمی مونقی حسین، لطفی فاطمی سید ناصر. مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی و ارائه اسلاید بر میزان یادگیری درس فوریتهای پزشکی دانشجویان هوشبری. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1396; 5 (4) :29-38
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-465-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (6782 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر حل مسئله بعنوان یکی از روش های نوین یادگیری نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی بر میزان یادگیری درس فوریتهای پزشکی دانشجویان هوشبری انجام شد.
روشها: این مطالعه به روش نیمه تجربی پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. نمونه مورد مطالعه را تمامی 68 دانشجوی کارشناسی هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل میدادند. تخصیص دانشجویان به دو گروه مداخله و کنترل بصورت تصادفی انجام شد. آموزش در گروه مداخله مبتنی بر حل مسئله و در گروه کنترل بصورت سخنرانی بود. برای مقایسه ی دو روش با تعدیل مقادیر پیش آزمون از آنالیز کوواریانس و نرم افزارSPSS ویرایش 20 استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه از بین 68 دانشجو 54 نفر (79/4%) پسر و 14 نفر (20/6%) دختر بودند. میانگین سن دانشجویان 21/3 سال بود. گروههای مورد مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی نداری با یکدیگر نداشتند. بین میانگین نمرات پیشآزمون در هر دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (0/62=p)، اما میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه متفاوت و گروه مداخله نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات بالاتری داشتند (0/001P<).
نتیجه گیری: آموزش درس فوریتهای پزشکی به روش مبتنی بر حل مسئله تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان هوشبری نسبت به روش سخنرانی و ارائه اسلاید داشت. لذا این روش برای آموزش دانشجویان هوشبری پیشنهاد می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/16 | پذیرش: 1396/11/26 | انتشار: 1397/1/23