میرزائی زهرا، زارع مسعود، زنده طلب حمید رضا، بهنام وشانی حمید رضا. اثربخشی آموزش بر اساس مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1400; 9 (2) :61-72
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-949-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- مربی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (3797 مشاهده)
زمینه و هدف: کیفیت زندگی دانش آموزان حاصل مشارکت و درگیر شدن آنان در فعالیتهای روزانه خود در مدرسه می باشد، و بیانگر سطح رضایت آن ها است. از این رو اجرای مداخلاتی جهت ارتقاء کیفیت زندگی دانش آموزان حائز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شد.
روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 62 دانش آموز دختر شهرستان مشهد در سال 1399 انجام شد. دانش آموزان در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه ای طی یک ماه برنامه آموزشی ارائه شد. اطلاعات با استفاده از فرم دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی مدرسه اندرسون قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله جمعآوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: بین میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه در تمامی ابعاد کیفیت زندگی دانشآموزان (بلافاصله و یک ماه پس از مداخله) تفاوت آماری معناداری داشت (0/05>p) و این تفاوت در گروه مداخله بیش از گروه کنترل بود. پس از مداخله بعد عواطف منفی کیفیت زندگی دانشآموزان بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت (0/05<p).
نتیجه گیری: نتایج حاکی از بهبود ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانشآموزان با استفاده از مدل پندر بود. استفاده از این مدل آموزشی جهت ارائه آموزش ها در مدارس پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10