دوره 2، شماره 1 - ( 1-1393 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 16-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bastani P, amini M, tahernejad A, rouhollahi N. The Tehran University of Medical Sciences Faculty Members’ Viewpoints about the Teachers’ Evaluation System: A Qualitative Study . jmsthums 2014; 2 (1) :7-16
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-102-fa.html
باستانی پیوند، امینی میترا، طاهر نژاد علی، روح اللهی نیره سادات. دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درمورد نظام ارزشیابی استاد مطالعه کیفی . مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1393; 2 (1) :7-16

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-102-fa.html


چکیده:   (12507 مشاهده)
زمینه و هدف: نظر به وجود تناقضات در باب محاسن و معایب استفاده از روش ارزشیابی استاد از طریق نظرات دانشجویان، پژوهش حاضر با هدف تعیین نظرات و دیدگاه اساتید شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه نظام ارزشیابی فعلی اساتید انجام شده است. روش: این مطالعه بصورت کیفی با رویکرد تحلیل محتوی بر روی20 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند در سال 1392 انجام شد و با این تعداد به سطح اشباع رسید. داده ها از طریق فرم راهنمای مصاحبه حاوی با سه سوال اصلی و بصورت مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شد و با استفاده از فرایند پنج مرحله ای تحلیل محتوا به کمک نرم افزار Atlas ti مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه ها منجر به ارائه 4 مضمون اصلی و 17 زیرمضمون گردید که عبارت بودند از: شفاف سازی هدف از انجام ارزشیابی(بعد اصلاحی/تنبیهی)، اصلاح روش های ارزشیابی(تدوین بسته ارزشیابی ترکیبی، اصلاح فرم نظر سنجی و طراحی ابزارهای ارزشیابی)، تعیین نقاط قوت و ضعف در به کارگیری هر روش (شامل نظرسنجی از دانشجو، مدیر گروه و معاون آموزشی، همکاران، فارغ التحصیلان و متخصصان، خودارزیابی و کارپوشه). نتیجه گیری: به نظر میرسد ضروری است به منظور ارزشیابی کامل و همه جانبه عملکرد اساتید ضمن شفاف سازی هدف از ارزشیابی و تاکید بر رویکرد سازنده آن به اصلاح روش ارزشیابی فعلی با استفاده از ترکیبی از فرم نظرسنجی از دانشجویان، مدیرگروه، معاون آموزشی، رئیس دانشکده، فارغ التحصیلان، کارپوشه، خروجی و نمرات دانشجویان، نقشه مشاهده کلاس و.... مبادرت گردد.
متن کامل [PDF 2421 kb]   (6514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/6/10 | پذیرش: 1393/9/29 | انتشار: 1393/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb