دوره 12، شماره 2 - ( 6-1403 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 77-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

S M, Z S, F E. Investigating the relationship between Corona anxiety and premenstrual syndrome symptoms in nursing students. jmsthums 2024; 12 (2) :66-77
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1320-fa.html
مینائی مقدم سمیه، شهرکی زهرا، اسماعیل زاده فاطمه. بررسی ارتباط اضطراب کرونا و علائم سندرم پیش از قاعدگی در دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1403; 12 (2) :66-77

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1320-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (526 مشاهده)
زمینه و هدف: در پاندمی کووید 19، دانشجویان پرستاری به­دلیل ارتباط نزدیک با مبتلایان به کرونا و نگرانی ­های ناشی­از  توجه ­به سلامت خود و اطرافیان، در معرض خطر اضطراب کرونا بودند. ازطرف دیگر، سندرم پیش­ازقاعدگی (PMS) بر پیشرفت تحصیلی و کارآیی دانشجویان تاثیر بسزایی دارد. این مطالعه باهدف بررسی ارتباط اضطراب کرونا و علائم سندرم پیش­ ازقاعدگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره پاندمی کووید 19 انجام­شد.
روش ­ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی می‌باشد. نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری از دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوران پاندمی کرونا در سال1400 صورت گرفت. داده­ ها با استفاده از فرم مشخصات دموگرافیک و مقیاس اضطراب بیماری کرونا و پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی جمع­آوری شد و سپس با استفاده از  نرم‌افزار SPSS نسخه 25مورد تحلیل آماری قرارگرفت.
نتایج: 42 درصد از واحدهای پژوهش مبتلا به PMS بودند. میانگین سنی ایشان 8/7±20/9 سال بود. میانگین اضطراب کرونا  33/7± 05/9 بود. نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن بین اضطراب کرونا و شدت علائم سندرم پیشاز قاعدگی همبستگی مستقیم و ضعیف وجود داشت (238/0= ,r 0/001p <) .
نتیجه­ گیری: با افزایش اضطراب، علایم PMS نیز بالاتر بوده است. با توجه به طیف علامت‌های شایع ذهنی PMS و تاثیر آن بر یادگیری دانشجویان در این دوران لزوم به کارگیری مداخلات مناسب برای این گروه و بررسی‌های بیشتر در رابطه با عوامل خاص موثر بر شدت علائم این سندرم ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 313 kb]   (417 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/8 | پذیرش: 1403/6/17 | انتشار: 1403/7/10

فهرست منابع
1. Eyni S, ebadi m, torabi n. Developing a model of Corona Anxiety in Students Based on Optimism and Resilience: The Mediating role of the Perceived Social Support. Counseling Culture and Psycotherapy. 2020;11(43):1-32. [DOI:10.1111/hex.12487]
2. Mahalli S, Nematifard T. Mental health status of nurses during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Ment Health. 2021;2:36-52. DOI: 10.1016/j.ment.2021.100016.
3. Pourfarrokh P, Kkermani M, Jamali J. Assessment of the level of Perception stress of students of Mashhad University of Medical Sciences about COVID19 in 2020. Horizons of Medical Education Development. 2020;11(2):66-76. DOI: 10.5812/hmed.102582.
4. Shabani MJ, Mohsenabadi H, Gharraee B, Shayanfar F, Corcoran VP, mckay D. Psychological Correlates of Health anxiety in Response to the Coronavirus (COVID-19) Pandemic: a Cross-Sectional Online Study in Iran. International Journal of Cognitive Therapy. 2023;16(1):103-22. [DOI:10.1007/s41811-022-00152-y]
5. Sampogna G, Di Vincenzo M, Giallonardo V, Perris F, Volpicelli A, Del Vecchio V, et al. The psychiatric consequences of long-COVID: a scoping review. Journal of Personalized Medicine. 2022;12(11):1767. [DOI:10.3390/jpm12111767]
6. Saqqezi A, Yazdani Esfidvajani H. The mediating role of positive metacognition and meta-emotion in the relationship between perceived social support with Corona anxiety. Counseling Culture and Psycotherapy. 2020;11(43):33-62. [DOI:10.1111/hex.12488]
7. Tian-Ci Quek T, Wai-San Tam W, X. Tran B, Zhang M, Zhang Z, Su-Hui Ho C, Chun-Man Ho R. The global prevalence of anxiety among medical students: a meta-analysis. International journal of environmental research and public health. 2019;16(15):2735. [DOI:10.3390/ijerph16152735]
8. Nooripour R, Hosseinian S, Hussain AJ, Annabestani M, Maadal A, Radwin LE, et al. How resiliency and hope can predict stress of Covid-19 by mediating role of spiritual well-being based on machine learning. Journal of religion and health. 2021:1-16. [DOI:10.1007/s10943-020-01151-z]
9. Ganji M, Hamze G. Psychopathology based on DSM-5. Tehran: Savalan. 2013.
10. Nooripour R, Hosseinian S, Farmani F, Abtahi Foroshani N, Ghanbari N, Farkhojasteh VS, et al. Relationship Between Hardiness and Stress of COVID-19 Through the Mediating Role of Mindfulness in Iranian Students. Practice in Clinical Psychology. 2022;10(3):193-202. [DOI:10.32598/jpcp.10.3.288.7]
11. Sheng JA, Bales NJ, Myers SA, Bautista AI, Roueinfar M, Hale TM, Handa RJ. The hypothalamic-pituitary-adrenal axis: development, programming actions of hormones, and maternal-fetal interactions. Frontiers in behavioral neuroscience. 2021;14:256. [DOI:10.3389/fnbeh.2020.601939]
12. Fard SA, Saffarinia M. The prediction of mental health based on the anxiety and the social cohesion that caused by Coronavirus. Social Psychology Research Quarterly. 2020;9(36):129-41. https://www.socialpsychology.ir/article_105547.html.
13. Thapa SB, Mainali A, Schwank SE, Acharya G. Maternal mental health in the time of the COVID-19 pandemic. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica. 2020;99(7):817-8. [DOI:10.1111/aogs.13894]
14. Mohamadzadeh Tabrizi Z, Mohammadzadeh F, Davarinia Motlagh Quchan A, Bahri N. COVID-19 anxiety and quality of life among Iranian nurses. BMC nursing. 2022;21(1):27. [DOI:10.1186/s12912-021-00800-2]
15. Joulaei H, Maharlouei N, Razzaghi A, Akbari M. Narrative review of women's health in Iran: challenges and successes. International journal for equity in health. 2016;15(1):1-9. [DOI:10.1186/s12939-016-0316-x]
16. Ryu A, Kim T-H. Premenstrual syndrome: A mini review. Maturitas. 2015;82(4):436-40. [DOI:10.1016/j.maturitas.2015.08.010]
17. Talaei A, Fayyazi Bordbar MR, Nasiraei A, Pahlavani M, Dadgar S, Samari A. Epidemiology of premenstrual syndrome (PMS) in students of Mashhad University of Medical Sciences. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2009;12(2):15-22. http://www.mums.ac.ir/shares/obstetrics/gyneocology/1388/summer/03-talaee.pdf.
18. Sharifirad G, Rabiei L, Hamidizadeh S, Bahrami N, Rashidi Nooshabadi M, Masoudi R. The effect of progressive muscle relaxation program on the depression anxiety, and stress of premenstrual syndrome in female students. J Health Syst Res. 2014;9:1786-96.
19. Fotokian Z, Ghaffari F. Aerobic exercise program on the intensity of premenstrual syndrome. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2006;8(4):76-80. URL: http://jbums.org/article-1-3002-en.html.
20. Ramezanpour F, Bahri N, Bagheri L, Fathi Najafi T. Incidence and Severity of Premenstrual Syndrome and its relationship with Social and Demographic Characteristics among Students' College, Gonabad - 2013. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2015;18(170.169):21-8. DOI: 10.22038/ijogi.2015.6130.
21. Pakgohar M, Ahmadi M, Mehran A, Akhondzadeh S. Effect of Hypericum perforatum L. For treatment of premenstrual syndrome. Journal of Medicinal Plants. 2005;4(15):33-42. URL: http://www.imp.ac.ir.
22. Choi HS, Lee ED, Ahn HY. Relationships among premenstrual syndrome, perfection and anxiety among the college student. Korean Journal of Women Health Nursing. 2013;19(4):265-74. [DOI:10.4069/kjwhn.2013.19.4.265]
23. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Health Psychology. 2020;8(32):163-75. [DOI:10.30473/hpj.2020.52023.4756]
24. Steiner M, Macdougall M, Brown E. The premenstrual symptoms screening tool (PSST) for clinicians. Archives of women's mental health. 2003;6:203-9. [DOI:10.1007/s00737-003-0018-4]
25. Siahbazi S, Hariri FZ, Montazeri A, MOGHADDAM BL. Translation and psychometric properties of the Iranian version of the Premenstrual Symptoms Screening Tool (PSST). 2011. http://payeshjournal.ir/article-1-495-fa.html.
26. Mitsuhashi R, Sawai A, Kiyohara K, Shiraki H, Nakata Y. Factors Associated with the Prevalence and Severity of Menstrual-Related Symptoms: A Systematic Review and Meta-Analysis. International journal of environmental research and public health. 2022;20(1). [DOI:10.3390/ijerph20010569]
27. Farrokh_eslamlou HR, Nabilou B, Oshnouei S, Akbari E. The prevalence of premenstrual syndrome and its associated factors among medical students of Urmia University of medical sciences. Studies in Medical Sciences. 2013;24(9):702-10. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1926-en.html.
28. Poursamad A, Tadrisi Nik F, Malekzadeh M. Evaluation of Relative Frequency of Premenstrual Syndrome and Some Related Factors in Female Students of Yasuj University of Medical Sciences in 2017. Armaghane Danesh. 2021;26(4):713-28. http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2731-fa.html.
29. Phelan N, Behan LA, Owens L. The impact of the COVID-19 pandemic on women's reproductive health. Frontiers in endocrinology. 2021:191. [DOI:10.3389/fendo.2021.642755]
30. Genç Koyucu R, Ölmez R. Determination of premenstrual syndrome levels of faculty of health sciences students in COVID-19 process. Acibadem Univ Saglik Bilim Derg. 2021;12:642755. [DOI:10.31067/acusaglik.852093]
31. Aolymat I, Khasawneh AI, Al-Tamimi M. COVID-19-associated mental health impact on menstrual function aspects: dysmenorrhea and premenstrual syndrome, and genitourinary tract health: a cross sectional study among Jordanian medical students. International journal of environmental research and public health. 2022;19(3):1439. [DOI:10.3390/ijerph19031439]
32. Yen J-Y, Lin P-C, Huang M-F, Chou W-P, Long C-Y, Ko C-H. Association between generalized anxiety disorder and premenstrual dysphoric disorder in a diagnostic interviewing study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(3):988. [DOI:10.3390/ijerph17030988]
33. Bendau A, Plag J, Petzold MB, Ströhle A. COVID-19 vaccine hesitancy and related fears and anxiety. International immunopharmacology. 2021;97:107724. [DOI:10.1016/j.intimp.2021.107724]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb