GH V, H K, H R, M A. Comparison the effect of telephone counseling with question and answer and educational CD and pamphlets on self-care behaviors of patients with type 2 diabetes. jmsthums 2021; 9 (1) :56-64
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-930-fa.html
وحیدی رودی غلامحسن، کریمی مونقی حسین، رنجبر حسین، عبدالهی محبوبه. مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سیدی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1400; 9 (1) :56-64
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-930-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش سلامت جامعهنگر، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامائی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی و گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیار،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده: (3540 مشاهده)
زمینه و هدف: دیابت یک مشکل عمده سلامتی در سراسر جهان است. آموزش رفتارهای خودمراقبتی یکی از عوامل مهم در مهار این بیماری تلقی می گردد. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سیدی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد.
روش ها: این پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری را تمامی مبتلایان (بالای 30 سال) به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی بالا خواف در سال 1399 تشکیل می دادند. تعداد 50 نفر از مبتلایان به دیابت نوع 2 به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و سیدی آموزشی به همراه پمفلت اختصاص داده شدند. جمع آوری داده ها در بدو ورود به مطالعه و دو ماه پس از اتمام آموزش از طریق پرسشنامه روا و پایا انجام شد. تحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 21 انجام شد.
نتایج: 60% واحدهای مورد مطالعه خانم بودند. میانگین سنی در گروه پمفلت به همراه سیدی آموزشی و مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ به ترتیب 9/38 ± 61/76 و 6/80 ± 58/64 سال بود. رفتارهای خودمراقبتی بین دو گروه تفاوت معناداری داشت، بطوری که میانگین نمرات گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بیشتر از گروه پمفلت به همراه سیدی آموزشی بود (0/001 >p). همچنین این تفاوت در هر یک از زیر مقیاس های رفتار خودمراقبتی بیماران مشاهده گردید (0/05> p).
نتیجهگیری: آموزش مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع دو موثرتر بود. پیشنهاد می گردد از این روش آموزشی به منظور تغییر رفتارهای خودمراقبتی این بیماران استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/17 | پذیرش: 1400/4/6 | انتشار: 1400/4/19