دوره 12، شماره 3 - ( 9-1403 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 53-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M F, L J, H M, Gh M. Comparison of changes in the undergraduate nursing curriculum in 2022 and 2013: A Comparative Study. jmsthums 2024; 12 (3) :40-53
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1293-fa.html
فیروز محبوبه، جویباری لیلا، منچری حمیده، محمودی شن غلامرضا. مقایسه تغییرات برنامه درسی کارشناسی پرستاری در سال 1401 با سال 1393: یک مطالعه مقایسه تطبیقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1403; 12 (3) :40-53

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1293-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (152 مشاهده)
زمینه و هدف: بازنگری برنامه درسی در طول سالیان مختلف به‌ منظور افزایش صلاحیت بالینی دانش‌آموختگان پرستاری انجام می‌گردد. آگاهی مدیران و سیاست‌گذاران از تغییرات برنامه درسی پرستاری به‌ منظور برنامه‌ریزی هرچه بهتر، امری مهم محسوب می‌شود. پژوهش حاضر باهدف مقایسه برنامه درسی کارشناسی پرستاری درسال 1401 در مقایسه با دوره قبلی آن صورت گرفت.
روش­ ها: مطالعــه حاضــر یــک پژوهــش کاربــردی و از نــوع توصیفــی تطبیقـی اسـت. به ‌منظور انجــام ایــن مطالعه از مــدل چهـار مرحله‌ای بردی (Bereday) که شامل چهار گام توصیـف، تفسـیر، مجـاورت و مقایسـه می‌باشد، بهره‌مند شدیم.
نتایج: درمجموع برنامه درسی 1401 در پنج فصل شکل‌گرفته است که بیشترین تغییرات ایجادشده نسبت به دوره قبلی مربوط به فصل سوم شامل اضافه شدن دو درس نظری جدید فرایند پرستاری و انسان و جامعه‌شناسی و حذف درس مراقبت پرستاری در منزل می‌باشد. همچنین فرآیندپرستاری به‌عنوان قلب فعالیت‌های پرستاران در هر درس به‌صورت اختصاصی مورد تأکید قرارگرفته است.
نتیجه­ گیری: به نظر می‌رسد تغییرات صورت گرفته در برنامه درسی 1401 در راستای توجه بیشتر به فرآیند پرستاری، ایجاد زیربنای لازم در راستای توسعه نقش جامعه‌نگری در پرستاری و توجه ویژه به‌سلامت جامعه، می‌باشد. از سویی دیگر با توجه به چینش دروس، تأکید بر حضور مدرسین دروس علوم پایه در کنار مدرسین بالینی یک الزام محسوب می‌شود که می‌بایستی مدیران عرصه پرستاری به این موضوع نیز توجه لازم را داشته باشند.
متن کامل [PDF 256 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/9/20 | انتشار: 1403/10/16

فهرست منابع
1. Imani A, Asadizaker M. A comparative study of Iran's Undergraduate Nursing Education System with the School of Maryland, USA 2023. Journal of Medical Education and Development. 2023.
2. Valizadeh L, Nemati H. Nursing Undergraduate Curriculum in Iran and the University of Copenhagen, Denmark: A Comparative Study. Journal of Nursing Education. 2023;12(5):1-11.
3. Maddineshat M, Burzo SR, Cheraghi F. Comparative study of undergraduate nursing program in national university of Singapore and Iran. Iranian Journal of Nursing Research. 2020;15(4):69-82.
4. Azizi S, Nobahar M, Babamohamadi H. Undergraduate nursing curriculum at Iranian and universities and widener university in the USA. Journal of Nursing Education (JNE). 2019;8(2):9-19.
5. Farrokhi S, Borzou SR, Nooreddini A, Tehrani TH. Comparative study of Iranian bachelor's nursing education system with UAE: A Descriptive-Comparative study. Journal of Nursing Education (JNE). 2023;11(6):11-23.
6. Borzoo S-R, Cheraghi F, Nabavian M, Afshari A. A comparative study of Iran and America bachelor of nursing course. Nursing Development in Health Journal. 2019;10(2):41-56.
7. Bell T, Blazek J, Elsea K, Morris T. Increasing Exposure to Primary Care Nursing Through Curriculum Revision and an Innovative Nursing Minor. Nurse Educator. 2023;48(1):49-53. [DOI:10.1097/NNE.0000000000001267]
8. Oermann MH. Curriculum Revision: Making Informed Decisions. Nurse Educator. 2019;44(1):1. [DOI:10.1097/NNE.0000000000000630]
9. Meyer G, Shatto B, Delicath T, von der Lancken S. Effect of Curriculum Revision on Graduates' Transition to Practice. Nurse Educator. 2017;42(3):127-32. [DOI:10.1097/NNE.0000000000000325]
10. Jiménez-Gómez MA, Cárdenas-Becerril L, Velásquez-Oyola MB, Carrillo-Pineda M, Barón-Díaz LY. Reflective and critical thinking in nursing curriculum. Rev Lat Am Enfermagem. 2019;27:e3173. [DOI:10.1590/1518-8345.2861.3173]
11. Jannat Alipoor Z, Fotokian Z. COVID-19 and the Elderly with Chronic diseases: Narrative Review. Journal of Military Medicine. 2022;22(6):632-40.
12. He X-W, Lai J-S, Cheng J, Wang M-W, Liu Y-J, Xiao Z-C, et al. Impact of complicated myocardial injury on the clinical outcome of severe or critically ill COVID-19 patients. Zhonghua xin xue guan bing za zhi. 2020:456-60.
13. Khezerloo S, SalehMoghaddam A, Mazloom S. Assessment of nurses professional roles in hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences. Hakim Journal. 2013;15(4):346-51.
14. Jannati N, Ameri A, Salmanizadeh F. Assessment Of The Most Important Educational Needs Of Nursing Staff: A Case Study. Nursing And Midwifery Journal. 2020;18(9):722-31.
15. Roshanzadeh M, Aghaei M, Kashani E, Pasaeimehr Z, Tajabadi A. Strategies of Professional Nursing Autonomy. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2018;4(1):1-5.
16. Yousefi A, Amini A, Ehsanpour S, Mahmoudian R. Conformity of Nursing Clinical Courses with Nursing Job Responsibilities in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17(0):186-95.
17. Varzeshnezhad M, Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Kashef Ghorbanpour R. Validation of mapping and usage ability of clinical care classification system in nursing documentation in neonatal intensive care units. Health Information Management. 2013;10(5):645-54.
18. Babaei N, Rassouli M, Farahani AS, Manoochehri H, Beykmirza R, Varzeshnejad M. Compliance and frequency of nursing diagnoses registered in pediatric oncology wards with Nanda nursing diagnosis. Hayat. 2020;26(2).
19. Nikravan-Mofrad M, Zohari Anboohi S. The effect of simulation training method on enabling student nurses in advanced pre-hospital operation. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2013;1(4):32-8.
20. Shohani M, rasoli m, nasrolahi a. Comparison of. Journal title. 2023;1402(1):0-.
21. Tomás CC, Oliveira E, Sousa D, Uba-Chupel M, Furtado G, Rocha C, et al. Proceedings of the 3rd IPLeiria's International Health Congress : Leiria, Portugal. 6-7 May 2016. BMC Health Serv Res. 2016;16 Suppl 3(Suppl 3):200.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb